Bate vântul închiderii pe la Azomureș

Posted: Noiembrie 7, 2013 in categoria "I am Legend"
Etichete:,

Față de decizia conducerii combinatului de a externaliza mentenanța m-am poziționat în postura criticului culturii corporatiste care tratează angajatul ca pe o vită pe care o poartă dintr-un țarc în altul, înainte de a o sacrifica la abator. Mă gândeam la o afacere creată pentru pentru niște băieți cu legături în mediul politic, la o spargere a coeziunii sindicale prin trimiterea muncitorilor într-o societate cu un contract colectiv de muncă mai relaxat etc. Acum însă citesc o declarație a Mariei Dăndărău, fost lider al sindicatului Alternativa 2002, în care aceasta vorbește despre posibilitatea închiderii combinatului, atâta timp cât pentru investițiile vaste pentru conformare la directiva IPPC privind limitarea emisiilor poluante, Azomureș-ul nu se află decât în stadiul studiilor de fezabilitate.

Și iată cum îmi amintesc eu de trecutele mele zile de presă. Să fi fost 2005, 2007. Cine mai știe? Oamenii erau tot în stradă, protestând cu privire la majorarea prețului gazului. Turcii amenințau cu închiderea.  Atunci m-am apucat să sun la Iprochim București unde am vorbit taman cu proiectantul combinatului construit la începutul anilor 60. Iar domnul acesta care cunoștea Azomureș ca pe propriul buzunar, a spus că pentru retehnologizare combinatul avea nevoie de un miliard, în situația în care în 10 ani acesta cheltuise pentru conformare doar vreo 2 milioane. Când l-am întrebat pe Yetkin Erman despre asta în cadrul unei conferințe de presă cu secretar de stat, cu directori, cu sindicaliști, m-a întrebat dacă de euro, sau dolari. Cum vreți dumneavoastră, dar nu de lei, ar fi trebuit să-i răspund. În schimb mi-a răspuns el, spunând că cu un miliard mai bine construiește un combinat nou altundeva.

Ei bine, între timp, turcii, care achiziționaseră în prealabil o societate de import a îngrășămintelor chimice cu platformă navală în portul Constanța, au vândut combinatul unor elvețieni. Azomureș are acordul de mediu valabil până în 2015, prelungit cu cinci ani de la termenul inițial la care ar fi trebuit să realizeze conformarea. Când am scris materialul, profețeam că nu vor reuși retehnologizarea și că Azomureș invariabil se va închide. Acum articolul acela din Punctul nu mai poate fi găsit nicăieri. Eu însă v-am spus.

Lasă un răspuns

